راه اول برای درآمد حلال

جاوا وب

این سایت را حمایت می کنم

فروشگاه آنلاین

برنامه نویسی VB

جاوا وب

 
 


راه حسین، کوتاهترین راه رسیدن به بهشت است.

راه اول برای درآمد حلال

معاملات نقد، نسيه، سلف
اما همان‌طور که مشخص است، مسئله تجارت و بازرگاني براساس آموزه‌هاي اسلام جداي از موضوع توجه به حق امت اسلامي، ارتباط مستقيم با معامله و عقود اسلامي دارد، از اين رو شناخت انواع معامله و شرايط قائم بر آن از ضروريات ابتدائي ورود به عرصه تجارت و بازرگاني در اسلام است. اقسام معاملات در اسلام را مي‌توان در سه دسته معاملات نقدي، معاملات نسيه و معاملات سلف قرار داد.

معامله نقدي، معامله‌اي است که مدت در تحويل کالا و عوض آن شرط نشده باشد و اگر کالايي را نقد بفروشند، خريدار و فروشنده بعد از معامله مي‌توانند کالا و بهاي آن را از يکديگر مطالبه نموده و تحويل بگيرند. معامله نسيه در شرايطي رخ مي‌دهد که فروشنده کالا را به خريدار بسپارد، ولي قرار بگذارند، خريدار بهاي آن را در وقت ديگري به فروشنده بپردازد و در معامله نسيه بايد مدت کالا روشن باشد و تا پايان مدت، حق مطالبه را ندارد. معامله سلف نيز همان پيش فروشي است که خريدار هنگام معامله بهاي کالا را بپردازد و کالا را که کلي و به ذمه فروشنده است، زمان معين ديگري تحويل بگيرد.

شرايط صحت معامله سلف
صحت معامله سلف به واسطه پيش‌فروش کردن کالا شرايط خاصي را دربرمي‌گيرد که از جمله آن اين است که، قبل از اينکه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند خريدار بايد همه بهاي کالا را تحويل فروشنده دهد، زمان تحويل کالا به طور کامل معين شود و زماني را که براي تحويل کالا معين مي‌کنند، اطمينان داشته باشند که آن زمان کالا ناياب نخواهد بود. همچنين جاي تحويل کالا معين باشد و مقدار کالا با وزن يا پيمانه يا شماره معين شود و کالاي فروخته شده و عوض آن در صورتي که فروش آنها با وزن يا پيمانه باشد از يک جنس نباشد.

فسخ معامله در اسلام برپايه خيارات 11 گانه
اما فقه اسلام به مانند همه موازين و چارچوب‌هاي حقوقي همچنانکه امکان انجام معاملات را برپايه قراردادها و صحت شرايط فراهم مي‌کند امکان برهم زدن آن را نيز طبق شرايطي فراهم آورده است. برهم زدن يا فسخ معامله در فقه اسلام در قالب 11 «خيار» مورد بررسي قرار مي‌گيرد که شامل خيار مجلس، خيارغبن، خيار شرط، خيار تدليس، خيار تخلف از شرط، خيار عيب، خيار تبعيض صفقه، خيار رؤيت، خيار تأخير، خيار حيوان و خيار تعذر تسليم است.

«خيارغبن» و مقابله با ضرر خريدار
خيار مجلس آن است که از مجلسي که معامله در آن انجام شده و پول و متاع رد و بدل شده و عقد جاري شده، هنوز متفرق نشده باشند، هر کدام پشيمان شوند، مي‌توانند معامله را فسخ کنند و طرف مقابل نيز بايد بپذيرد. خيار غبن در صورتي است که در معامله، خريدار يا فروشنده در معامله زيان ديده باشند، مي‌توانند فسخ معامله را انجام دهند. زماني که خريدار يا فروشنده در ضمن معامله شرط کنند که هر دو يا يکي از آنان تا مدت معيني حق داشته باشند معامله را به هم بزنند از خيار شرط استفاده شده است.

خيار تدليس؛ ارزشمند نشان دادن مال بيش از آنچه هست
خيار تدليس زماني محل پيدا مي‌کند که فروشنده مال خود را به بهتر از آنچه هست نشان دهد به طوري که بهاي آن در نظر مردم بيشتر از بهاي معمول باشد؛ همچنين زماني که خريدار و فروشنده در ضمن معامله انجام کاري را شرط کنند و يا در ضمن معامله شرط کنند کالا داراي شرايط ويژه‌اي باشد ولي به آن شرط عمل نکنند، حق فسخ معامله را دارند که به آن خيار تخلف از شرط مي‌گويند. اگر در کالا يا عوض آن، عيبي باشد که فرد متوجه شود، بر اساس خيار عيب حق فسخ معامله را دارد و اگر پس از انجام معامله، آشکار شود مقداري از کالا يا عوض مشخص آن، حال ديگري بوده و صاحب آن راضي نشود، مي‌توان معامله را به هم زد. که به آن خيار تبعيض صفقه مي‌گويند.

خيار رويت، حيوان و تعذر تسليم
خيار رويت زماني رخ مي‌دهد که فروشنده ويژگي‌هاي کالاي معيني را که خريدار نديده به او بگويد ولي در موقع تحويل کالا صفات و خصوصيات در آن نباشد که طرف مقابل حق فسخ دارد. همچنين اگر خريدار پول کالايي را که به طور نقد خريده تا 3 روز نپردازد و فروشنده هم کالا را تحويل نداده باشد و خريدار شرط نکرده باشد که دادن پول را به تأخير بياندازد و شرط تأخير در کالا هم نشده باشد فروشنده مي‌تواند معامله را به هم بزند که به آن خيار تأخير مي‌گويند. در خصوص خيار حيوان و خيار تعذر تسليم نيز بايد گفت؛ اگر فروشنده نتواند کالايي را که فروخته تحويل دهد، طرف مقابل مي‌تواند با استفاده از خيار تعذر تسليم معامله را برهم بزند و اگر خريدار حيواني بخرد، ولو اينکه شرط فسخ نداشته باشد تا سه روز حق دارد معامله را فسخ کند و حيوان را تحويل و وجه را پس بگيرد که به آن خيار حيوان مي‌گويند.


*((لطفا نظر بدهید ممنون))*

نظرات شما عزیزان:

مهدی
ساعت19:46---23 آذر 1392
در صورتی که این موارد رعایت شود مدینه فاضله ایجاد خواهد شد.

متاسفانه در کشور ما صحبت از اسلام است ولی رفتار سرمایه داری است.

چند نفر از پول دار ها خمس و..... پرداخت می کنند

بابک خان که به شرکت نفت چند میلیارد دلار بدهکار است چقدر پرداخت کرده و و و

کسی که اتومبیل وارده کرده چقدر پرداخت کرده و کسی که پورشه سوار می شود حتی مالیات خود را به حد یک کارمند پرداخت نمی کند و ......
پاسخ:ممنون از نظر شما (تیم اهل قلم)


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: بهشت، ،
:: برچسب‌ها: راه اول برای درآمد حلال, درآمدحلال, حلال, درآمددرست, مذهب نیوز, راه اول برای درآمد حلال مذهب نیوز, درآمد, کسب درآمدحلال, اولین راه برای کسب درآمدحلال,
نويسنده : محمدرضادلاویز
تاريخ : شنبه 23 آذر 1392